بوکد؛ تکنولوژی جدید در بارکد و بارکد خوان

بوکد؛ تکنولوژی جدید در بارکد و بارکد خوان

همان‌طور که می‌دانید بارکدهای فعلی توانایی ذخیره اطلاعات پایینی دارند. اما آیا امکان ذخیره اطلاعات بیشتر در بارکدها در آینده نزدیک وجود دارد؟ تکنولوژی بوکد (Bokode) بنا است که جایگزین بارکد های خطی گردد که با این تحول جدید، صنعت بوکد خوان برای هماهنگی با بوکد نیز در نظر گرفته شده است.

دانشمندان آمریکایی پس از تحقیقات مستمر، علائمی جدید برای نقش‌های خطی بارکد های موجود یافته‌اند که از نظر حجم اطلاعاتی، قابلیت ذخیره‌ی صد برابر اطلاعات بیشتر نسبت به بارکد های فعلی را دارند و در صورت اسکن توسط بارکد خوان یا نرم افزار موبایل‌های هوشمند، توانایی قرائت داده‌های حجیم را با سرعت بالا وجود خواهد داشت.

بوکد؛ تکنولوژی جدید در بارکد و بارکد خوان

بوکد یک شکل دایره‌ای به شعاع ۳ میلیمتر می‌باشد که همانند بارکدها اطلاعات ذخیره‌شده‌ی آن از طریق دوربین موبایل‌های هوشمند نیز قابل اسکن است که در زمینه‌ی کالاهای مواد غذایی جهت ذخیره‌ی ارزش غذایی مواد می‌تواند به کار گرفته شود. بوکد شامل یک LED است که لایه ای فیلتری و لنز، اطلاعات بوکدها را با تکنولوژی نوری منتقل می‌نماید، که به همین وسیله با کنتراست تشکیل شده‌ی نور، برای بارکد خوان قابل قرائت می‌گردد.

از مزایای بوکد، امکان قرائت و اسکن از فاصله‌ی دور و زوایای گوناگون می‌باشد و از سویی نیز کوچک بودن و امکان ذخیره‌ی اطلاعات و قرائت با سرعت بالا می‌باشد. امکان قرائت بوکد ها از فاصله‌ی ۴ متری و حتی تا فاصله‌ی ۲۰ متری از خاصیت‌های بوکد می‌باشد که موجب می‌گردد استفاده‌ی آن در کارخانه‌های صنعتی بیشتر گردد. طبق گفته های توسعه دهندگان این فناوری، توانایی اسکن یک بوکد به اندازه ۲٫۵ میکرون از فاصله ۴ متری وجود دارد که خارق العاده می‌باشد.

از دیگر قابلیت‌های بوکد، امکان شناسایی بوکدها در عکس‌ها می‌باشد. مانند محصولات یک قفسه در یک فروشگاه که مشتری با عکس گرفتن از آن، اطلاعات را به‌صورت کلی می‌تواند ذخیره نماید.

جهت ساخت یک بوکد نیاز به هزینه‌ای معادل پنج دلار می‌باشد. زیرا روی سطح آن یک LED و لنز جهت یک تگ به کار می‌رود که موجب می‌شود هزینه‌ی هر بوکد به نسبت بارکد بسیار بالا باشد. اما در آینده با همه‌گیری و تولید انبوه آن، احتمالاً از این هزینه‌ها کاسته خواهد شد.

امروزه برای قرائت بارکد ها، از سیستم بارکد خوان یا بارکد اسکنر استفاده می‌گردد. اما با روی کار آمدن بوکد ها تغییراتی نیز در سیستم بارکد خوان‌ها صورت خواهد گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا