تبدیل دست به کامپیوتر - تکنولوژی دست بایونیک ( دست رباتیک )

تبدیل دست به ماوس کامپیوتر

سه دانشجوی آلمانی فناوری جدیدی جهت تبدیل دست به ماوس کامپیوتر ایجاد کرده‌اند که افرادی که دست آن‌ها قطع شده است، می‌توانند به وسیله این تکنولوژی نشانگر ماوس را حرکت دهند و یا کلیک کنند. در این فناوری از یک دستبند هوشمند و یک دست مصنوعی استفاده شده است.

استفاده از ماوس و تاچ پد برای افراد ناتوان و مخصوصاً افرادی که دست آن‌ها قطع شده است، امری دشوار است. اگر چه فراهم کردن شرایط مورد نیاز برای استفاده این افراد از ماوس و تاچ پد غیر ممکن نیست، اما دشوار است. این موضوع به یک پروژه تبدیل شده است و سه دانشجوی آلمانی در حال کار کردن بر روی آن هستند.

این سه دانشجو دست‌بندی با کمک چاپگر سه بعدی طراحی کرده اند که روی یک دست مصنوعی بسته می‌شود و می‌تواند برای افرادی که دست آن‌ها قطع شده است، همانند یک ماوس عمل کند.

یکی از دانشجویان به بیان این مطلب پرداخت که یکی از بزرگترین مشکلات افرادی که دست آن‌ها به دلایل مختلفی قطع شده است، کار کردن با کامپیوتر است. این افراد برای انجام امور اداری که برای انجام آن‌ها دائماً باید از کامپیوتر استفاده کنند، باید دوباره آموزش ببیند؛ اما مشکل این جا است که این دست‌های مصنوعی هنوز با عملکرد دست‌های طبیعی که کاربران برای انجام ۹۰ درصد کارهای کامپیوتری باید از آن‌ها استفاده کنند، فاصله بسیار زیادی دارد.

این فناوری که Shortcut یا میانبر نامیده شده است، توسط تیم تحقیقاتی بر اساس پدیده‌ای طراحی شده است که گاهی اوقات از آن به عنوان پدیده “اندام خیالی” یاد می‌شود. اندام خیالی به پدیده ای گفته می شود که فردی که اندام او قطع شده است، احساس می کند که اندام قطع شده یا جدا شده او یا حتی یک عضو مثل آپاندیس همچنان به بدن او متصل است و به شکل سابق قابل استفاده است. تقریباً ۶۰ تا ۸۰ درصد افرادی که دچار قطع عضو شده‌ اند، اندام خیالی را حس می‌ کنند و اکثریت آن‌ها این حس را دردناک می‌‌دانند. افرادی که دست خود را به دلایل مختلفی از دست داده اند، همچنان می‌توانند آن را حرکت دهند و یا با آن به سمتی اشاره کنند. در فناوری Shortcut حسگرهای هوشمندی به کار گرفته شده است که با استفاده از حرکت ماهیچه هایی که فرد هنوز می تواند از آن ها استفاده کند، یک رابط کاربری ایجاد می‌شود. این سه دانشجوی آلمانی از حالات مختلف دست افراد نقص عضو که تحت تأثیر پدیده اندام خیالی ایجاد می‌شود و همچنین حرکت سطحی ماهیچه‌های دست آن‌ها، برای کنترل رابط کاربری (ماوس) استفاده می کنند که شامل حرکت دادن نشانگر و کلیک کردن برای حرکت دادن اسکرول در صفحات می‌شود.

تبدیل دست به کامپیوتر - تکنولوژی دست بایونیک ( دست رباتیک )

یکی از دانشجویان که رکس نام دارد، عنوان کرد: “ما در مرحله ایده‌پردازی این پروژه، رویکردها و روش‌های مختلفی را برای انجام این کار مورد بررسی و آزمایش قرار دادیم. ما از روش های تشخیص صدا، تشخیص چهره و حتی چشمک زدن به عنوان جایگزینی برای ماوس برای حرکت دادن نشانگر موس و کلیک کردن استفاده کردیم و حتی یک مکانیسم کنترل کننده به وسیله پا را نیز مورد بررسی و آزمایش قرار دادیم، اما سرانجام به دلایل مختلفی این روش را انتخاب کردیم، زیرا این روش بر اساس حرکاتی ایجاد شده است که افراد نقص عضو به راحتی می توانند آن‌ها را انجام دهند”.

وی در ادامه گفته‌های خود افزود: “فناوری Shortcut در حال حاضر در مراحل اولیه خود قرار دارد و باید از جهات مختلفی مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد. مرحله بعدی این پروژه، ساخت نمونه های اولیه مورد نیاز برای این فناوری است و پس از آن قصد داریم کارایی این وسایل را بر روی افرادی که دست آن‌ها قطع شده است، مورد بررسی و آزمایش قرار دهیم؛ بنابراین با انجام این کار می توانیم جزییات را به خوبی طراحی کنیم و عملکرد این فناوری را مورد ارزیابی قرار دهیم”.

فناوری تبدیل دست به ماوس کامپیوتر با نام استعاری Shortcut ممکن است به ثبت برسد و یا حتی تعدادی از افرادی که به این فناوری نیاز دارند، از آن استفاده کنند و از نتایج به دست آمده از استفاده از این فناوری، در پروژه های متفاوت بعدی نیز استفاده شود.

رکس در پایان اذعان کرد: “اگر بخواهیم صادقانه نظر دهیم، باید بگوییم که هنوز در مورد عملکرد درست این فناوری مطمئن نیستیم و مفید بودن یا نبودن این فناوری در بررسی و آزمایش آن توسط افراد مختلف مشخص می شود.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا