انواع لیبل پرینتر

انواع لیبل پرینترها

در این مقاله به بررسی انواع لیبل پرینترها یا پرینترهای لیبل زن ، و ارائه جزئیاتی در مورد نحوه کارکرد آن‌ها خواهیم پرداخت:

چاپگرهای انتقال حرارت غیر مستقیم

چاپگرهای انتقال حرارت مستقیم یا Thermal Transfer برای محیط‌ های سخت، بیشترین کاربرد را دارند. چاپ‌های این نوع چاپگرها را می‌‌توان در حوزه‌هایی از بارهای فرودگاهی تا انواع لیبل‌های مخصوص حمل بار و کالاهای موجود در قفسه‌ها دید. سازندگان پیشتازی چون Zebra – Sewoo – TSC – GoDex – Bixolon ابزارهای مناسب و قابل اتکایی تولید می‌‌کنند.

چاپگرهای انتقال حرارت از همان تکنولوژی چاپگرهای حرارتی مستقیم -که بدون ریبون چاپ می‌گیرند- استفاده می‌‌کنند. تنها تفاوت در این‌جا، حذف ابزار پوشش زدن شیمیایی به نفع کاغذهای معمولی (حساس نشده) و همین‌طور ریبون است. یک فیلم ریبون مقاوم پلی‌استر که با یک مرکب خشک انتقال حرارتی پوشش می‌‌خورد بین هد چاپی حرارتی و لیبل قرار می‌‌گیرد. هد چاپی حرارتی برای ذوب مرکب بر روی سطح لیبل مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. ریبون پلی‌استر سپس کنار می‌‌رود و تصویری ثابت و منفعل از خود بر جای می‌‌گذارد. لیبل‌های انتقال حرارتی به سهولت از طریق سطح شفاف و شکننده خود قابل شناسایی هستند.

چاپ انتقال حرارتی از یک ریبون رول چاپی نازک و یکبار مصرف استفاده می‌‌کند که وقتی از طریق هد حرارتی ذوب می‌‌شود برای شکل دادن تصویر بر روی لیبل قرار می‌‌گیرد و با انواع کاغذها سازگار است.

ریبون رزین
ریبون رزین؛ چاپ بدست آمده توسط این ریبون، مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییرات محیطی، رطوبت و مواد شیمیایی داشته و بسیار سخت از روی سطح لیبل پاک خواهد شد.

در چاپ به روش انتقال حرارت از ریبون‌هایی استفاده می‌‌شود که پشت آن‌ها دارای پوشش است. علاوه بر این، از فیلم و مرکب هم استفاده می‌‌شود. پوشش ریبون باعث می‌‌شود تا هد دچار خراش و ساییدگی نشود و در عین حال گرما را از هد دور می‌‌کند. وقتی حرارت از هد دستگاه برمی‌خیزد، فیلم هدایت گرما را برای مرکب به عهده گرفته و مانع ذوب شدن و جرم گرفتن آن می‌‌شود.

مرکب‌ها اغلب آمیزه‌ای از موم و رزین هستند. ریبون‌های مومی به‌طور عمده جزو ریبون‌هایی هستند که کاربرد کلی دارند و اغلب از نظر اقتصادی هم مقرون‌به‌صرفه هستند. ریبون‌های موم و رزین ارزان‌تر از ریبون‌های رزین خالص بوده و دوام خوبی هم به چاپ می‌‌دهند. ریبون‌های رزین با دوام‌ترین تصاویر را تولید می‌‌کنند ولی به حرارت بیشتری در هدهای چاپی نیاز دارند.

لیبل‌های انتقال حرارتی نسبت به گرما و رطوبت حساس نبوده و لذا تصاویر آن‌ها نه تنها از روی سطح پاک نمی‌‌شود، بلکه بسیار بادوام نیز می‌باشد. بنابراین می‌‌توان گفت که لیبل‌های انتقال حرارتی مشکل بی‌‌رنگ شدن کار را حل کرده‌اند.

چاپگرهای انتقال حرارتی اغلب برای محیط‌های صنعتی مناسب هستند. چاپ لیبل به‌صورت تکی و چندتایی در گرو نرم‌افزار عامل آن است و اغلب با سه محدودیت همراه است: هزینه‌ عملیات گران‌تر از چاپگرهای حرارتی مستقیم و چاپگر لیزری است، ریبون به خوبی بازیافت نمی‌‌شود و سطح چاپی باید با مرکب و سطوح چاپ‌پذیر همخوان باشد.

اما در هر صورت کیفیت کار شما در گرو مدل، سازنده و میزان هزینه‌هایی است که انجام می‌دهید. اکنون برخی از مشخصات را می‌‌بینید:

  • رزولوشن: ۲۰۰ تا ۶۰۰ دی‌پی‌آی (به‌طور معمول ۳۰۰ دی‌پی‌آی‌)
  • عرض لیبل: ۸۰ تا ۲۲۰ میلی‌متر (به‌طور معمول ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلی‌متر است‌)
  • سرعت چاپ: ۱۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر در ثانیه‌

چاپگر لیبل هم مثل چاپگرهای سنتی توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری کار می‌‌کند. داده‌ها برای هد چاپی انتقال حرارتی ارسال می‌‌شوند و اطلاعات سپس بر روی رول سفید لیبل‌ها چاپ می‌‌شود. چاپگرهای انتقال حرارتی شش‌رنگ ریبون دارند تا از طریق آن‌ها بتوانند سفارشات مربوط به لیبل‌های رنگی را چاپ کنند. با این همه، عمده چاپگرهای انتقال حرارتی از ریبون‌های سیاه استفاده می‌‌کنند.

چاپ انتقال حرارتی همچنین با طلاکوب هم ترکیب شده است. کاغذ از برابر هد طلاکوب عبور می‌‌کند و داده‌های استاندارد، لوگوها و حاشیه‌ها و غیره تا پنج رنگ چاپ می‌‌شوند. لیبل، سپس لمینیت و دای‌کات شده و زواید آن حذف می‌‌شود و لیبل نهایی کنار گذاشته می‌‌شود. در یک عملیات پیوسته، صد لیبل در دقیقه تولید می‌‌شود.

چاپگرهای حرارتی مستقیم‌

چاپگرهای حرارتی مستقیم یا Direct Thermal از هد حرارتی و کاغذهای حساس به حرارت استفاده می‌‌کنند که هنگام عبور از زیر هد، تیره می‌‌شود. هد چاپی اغلب از نقاط مربع شکل تشکیل شده و با کنترل ریزپردازنده سرد می‌‌شود. چاپ حرارتی مستقیم یک تکنولوژی قدیمی است که ابتدا برای ماشین‌های کپی و فکس ارزان قیمت طراحی شده و سپس به تکنولوژی مناسب برای چاپ بارکد تبدیل شده است.

لیبل پرینتر بیکسلون TX400

هد چاپی حرارتی متشکل از آرایه خطی بلندی از المنت‌های حرارتی مقاوم است (۴۰ تا ۱۲۰ عدد در هر سانتی‌متر) که نسبت به کاغذ در حالت عمودی قرار دارند. هر المنت هد چاپی حرارتی، حوزه‌ای را که از لحاظ شیمیایی دارای پوشش است حرارت می‌‌دهد. این امر باعث یک واکنش شیمیایی برای شکل‌گیری یک نقطه جهت چاپ می‌‌شود. تصاویر با استفاده از چینش نقاط در زیر هد چاپی شکل می‌‌گیرند. چاپ حرارتی مستقیم یک انتخاب عالی برای لیبل‌های حرارتی (لیبل هایی که به حرارت حساسیت دارند و بدون نیاز به جوهر و ریبون بروی آنها چاپ گرفته می‌شود) و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

کار با چاپگرهای حرارتی مستقیم در مقایسه با تکنولوژی‌های مشابه، بسیار آسان است و نه به تعویض ریبون و نه به پر کردن تونر، هیچ نیازی ندارد. افزون بر این، این کار چه در زمینه چاپ لیبل تکی و چه چندتایی با هدررفت همراه نیست.

تعداد قطعات این نوع چاپگرها محدود است و بنابراین هم بی‌‌صدا و هم ارزان هستند. این چاپگرها برای کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها و دفاتر اداری بسیار مفید هستند. میزان چاپ در این نوع چاپگرها، ۵۰ عدد در دقیقه است. البته باید توجه داشت وضوح و تراکم چاپ به روش حرارت مستقیم، معادل ۸۰ درصد چاپ به روش انتقال حرارت است.

از آن‌جاییکه در چاپ حرارتی مستقیم از گرما برای تغییر رنگ کاغذهای حساس به حرارت استفاده می‌‌شود ممکن است آن‌چه چاپ شده در برابر نور یا نور آفتاب و یا در مناطق بسیار گرم بی‌‌رنگ شود و بنابراین برای چاپ بارکد با عمر کم و برای بارکد اجناس بر روی قفسه‌ها و همین طور رسیدهای دستگاه های خودپرداز، کارتخوان و صندوق‌های فروشگاهی مفید است. نکته قابل ذکر دیگر به عنوان مزیت این نوع چاپ، عدم استفاده از تونر، ریبون یا جوهر است که هزینه چاپ را بطور چشمگیری کاهش می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا